Zdravé hotové pokrmy? Můžete si bez starostí naložit talíř a ještě ušetřit čas!

Hotová jídla jsou velice praktická: žádná složitá příprava, žádné velké umývání nádobí. Ale kdo přenechá vaření průmyslu, ten nemůže skoro vůbec ovlivnit, kolik tuku, soli a cukru konzumuje nebo dokonce kolik zdravých látek v pokrmu ještě zbylo. Existují ale i zdravé hotové pokrmy. Naše čtyři kategorie plné příkladů ukazují, která jídla preferovat a která si raději odpustit.

Jako obecné pravidlo platí, že čím intenzivněji zpracovaná a déle trvanlivá jsou, tím víc obsahují přídavných látek, jako jsou zesilovače chuti, aromata nebo konzervační látky. Čím méně zpracované, tím lépe pro Vaše zdraví!

Kategorie 1: klidně si je dejte

V chladicích regálech nebo mrazicích boxech najdete i pokrmy, které si můžete dát s dobrým svědomím na talíř. Některé mražené potraviny dokonce obsahují víc vitamínů než ty, které nechlazené a jen zdánlivě čerstvé leží v oddělení ovoce a zeleniny. Pro zmrazení totiž lze použít jen vyzrálé ovoce a zeleninu. Ve zmrzlém stavu totiž už nemohou dozrát. Čerstvé zboží se často sklízí nezralé a dozrává až během přepravy a skladování. Při tom se některé důležité vitamíny a další látky ztrácejí a jiné se ani nevytvoří, protože by se v plodech objevily až v poslední fázi zrání

Naše cesta mezi regály obchodů tedy začíná těmito zdravými „hotovými pokrmy“. Najdete zde především potraviny, které jsou sice zpracované, ale jen velmi málo a proto se obejdou bez přídavných látek. V ideálním případě byste v této kategorii měli nakupovat v kvalitě bio.

Pokrm Poznámka
Hluboce zmrazená zelenina a ovoce Mrazí se přímo po sklizni, což zachovává všechny vitamíny a sekundární rostlinné látky. Žádné přídavné látky. Odpadá sezónní proměnlivost.
Hluboce zmrazené byliny Stejné výhody jako u zeleniny a ovoce. Navíc šetří čas, protože jsou již najemno nasekané.
Předvařené obilí, například rýže Zpravidla prošlo šetrnou tepelnou úpravou. Živiny jsou zachovány. Konzervační látky většinou nejsou potřeba. Rychlá příprava.
Luštěniny z plechovky nebo ze skla, např. červené fazole, cizrna nebo čočka Uvařené, živiny obsažené v dostatečné míře. Odpadá mnohahodinové namáčení sušených luštěnin.
Rajčata z plechovky nebo protlak Zpravidla obsahují jen vyzrálá a aromatická rajčata. Sekundární látka lykopen je z rajčat v konzervě nebo z protlaku dokonce ještě lépe dostupná než z čerstvých rajčat.
Fond ve skle, např. hovězí nebo rybí fond Dobrý základ pro polévky a omáčky. Velká úspora času.

Kategorie 2: používejte v omezené míře

V této kategorii najdete hotové pokrmy, které se většinou neobejdou zcela bez přídavných látek. Měli byste je proto konzumovat jen v omezeném množství. Vyšší stupeň zpracování je také důvodem pro nižší obsah živin. Jednou za čas si následující výrobky ale klidně můžete vychutnat bez špatného svědomí. I zde platí, že byste měli preferovat bio-variantu. Navíc Vám doporučuji, abyste vždy četli složení a tak věděli, které přídavné látky tento pokrm přesně obsahuje. Seznam škodlivých a neškodných přídavných látek najdete zde.

Pokrm Poznámka Tip
Zmražené pečivo na dopečení
Hluboce zmrazená ryba Většinou bez konzervačních látek nebo aromat. Ve vnitrozemí často „čerstvější“ než nezmrazené zboží. Obejděte se bez trojobalu, při smažení se nasákne tukem. Pečeť MSC garantuje udržitelný rybolov.
Salátové směsi Hotově nakrájené a čerstvě zabalené. Čím déle se salát skladuje, tím více bakterií může obsahovat. Při skladování se také ztrácejí vitální látky. Před konzumací určitě ještě jednou operte. Vylepšete salát opravdu čerstvými surovinami.
Zeleninové konzervy Ztráta živin již není tak vysoká jako dříve.

Šetří čas při krájení.

Pokud možno hledejte odpovídající produkt v mrazicích boxech, bude chuťově lepší a bude obsahovat víc vitálních látek.
Hotové rajčatové omáčky a pesto Praktické pro zapékání, těstovinové pokrmy atd. Čtěte složení. Na etiketě je uvedeno, zda se jedná o variantu s přídavnými látkami nebo bez nich. Kombinujte s čerstvými surovinami!
Bramborové knedlíky z chladicího regálu Málo tuku. Rychlá příprava. Naplánujte si k nim zeleninovou přílohu, abyste zajistili přísun vitamínů.
Chlazené těsto na pizzu Většinou bez konzervačních látek. Rychlá příprava. Lze velmi dobře kombinovat s konzervovanými rajčaty a poklást čerstvými surovinami.
Chlazené čerstvé těstoviny Vakuované, skoro bez přídavných látek. Předvařené, rychlá příprava. Čím blíže je datum minimální trvanlivosti, tím větší může být obsah choroboplodných zárodků. Vyhýbejte se variantám s náplní, například tortellini nebo taštičky, abyste se ušetřili přídavných látek a aromat.
Směsi na pečení Dobrá varianta, která se vždy povede. Pokud sami přidáváte vejce, mléko a máslo, neobsahují výrobky většinou žádné přídavné látky. Kdo ale chce méně sladký moučník, musí péct sám..

 

[blue_box]Jsou hotové pokrmy v kvalitě bio lepší?

I v obchodech se zdravou výživou dnes najdeme velký výběr hotových pokrmů. Ve srovnání s běžnými výrobky mají výhodu, že nejsou povolené skoro žádné přídavné látky. Také je zpravidla nižší zátěž škodlivinami, protože nebyly použity chemické pesticidy a hnojiva. Ani razítko BIO Vás ale neuchrání před příliš velkým množstvím tuku nebo cukru. Obsah vitálních látek v hotových bio-pokrmech rovněž závisí na stupni zpracování a kvalitě výchozích surovin.[/blue_box]

Kategorie 3: méně je více

V této kategorii najdete vysoce zpracované výrobky. Často obsahují mnohé chemické přísady, aby se vyrovnala ztráta chuti a živin. Jen takto se tyto pokrmy mohou v otázce chuťové a optické přitažlivosti ještě vyrovnat svým čerstvým protějškům.

Pokrmy navíc obsahují hodně cukru, tuku a stabilizátorů pro zachování aromatu a konzistence. Pečlivě čtěte složení. Nejvíce toto platí pro lidi s alergiemi či nesnášenlivostmi. Kombinujte tyto pokrmy navíc s čerstvými surovinami, jinak se snadno dopracujete k talíři plnému prázdných kalorií a bez vitálních látek.

Pokrm Poznámka Tipy
Bramborová kaše v práškur Sušením se ztrácí hodnotné vitamíny. Předvařte si brambory předchozí den, abyste si mohli rychle vyrobit vlastní kaši.
Mražené bramboráčky Předsmažené (velmi tučné) a většinou nastavené pšeničnou moukou. Pro přípravu použijte kvalitní rostlinný olej a jako přílohu zvolte místo sterilované raději čerstvou zeleninu.
Mražená pizza Vysoký obsah tuku, často obsahuje látky zvýrazňující chuť a aromata. Přidejte si na pizzu čerstvé suroviny, například rajčata nebo rukolu. Nebo snězte jen polovinu a udělejte si k ní velký salát.
Mražené pokrmy včetně omáček Vysoký obsah nasycených mastných kyselin, často přidané izolované vitamíny. Volte výrobky s vysokým podílem zeleniny a bez smetany
Rybí tyčinky Trojobal v pánvi nasákne tukem. Raději je upečte v troubě bez tuku. Pečeť MSC garantuje udržitelný rybolov.
Omáčky v tetrapaku, například bešamelová nebo holandská Většinou mnoho ztužených tuků, látek zvýrazňujících chuť a konzervantů. Vlastnoručně vyrobená omáčka znamená méně chemie a více chuti.
Müsli tyčinky Většinou podobné množství cukru jako čokoládové tyčinky apod. Müsli tyčinky jsou sladkost, ne zdravá alternativa. Malý hlad zažeňte raději čerstvým ovocem nebo ořechy.

Kategorie 4: těmto pokrmům se vyhýbejte

Nakonec uvádíme pokrmy, na jejichž vzniku se podílí víc chemiků než kuchařů. Ti umí zajistit, že například nějaký prášek chutná intenzivněji než čerstvá jahoda. Polévka v sáčku s názvem „brokolicový krém“ obsahuje jen stopové množství pravé brokolice. Ze zdravých látek obsažených v zelenině – vitamíny, minerální látky, sekundární rostlinné látky – už nic nezbylo.

Pokrm Nachteil Tipp
Polévky v sáčku Minimum přírodních surovin, zato mnohé přídavné látky jako zesilovače chuti, konzervanty a aromata. Zdravá a rychlá alternativa: Vyrobte si polévkový základ ze zeleninového vývaru a podle chuti jej kombinujte s mraženou zeleninou a bylinkami.
Salátový dresink v prášku Umělá aromata a látky zesilující chuť. Rychlá náhrada: 100 ml oleje, 50 ml octa a vody, po 10 g hořčice a medu. Dochutit solí a pepřem. Hotovo.
Kompletní pokrmy, například roláda s omáčkou a bramborami Vysoký obsah soli, mnohé přídavné látky pro zachování aromatu, konzervaci, konzistenci a vzhled. Z hlediska požitku ani zdravotní prospěšnosti nelze srovnávat s originálem. Raději se jim vyhněte úplně.
Ovocný jogurt Vysoký podíl cukru, minimální množství ovoce, místo něj mnoho přídavných látek, především aromata Použijte bílý jogurt a smíchejte s mraženým nebo sušeným ovocem.
Instantní sladkosti jako mléčná rýže, pudink atd. Velmi vysoký obsah cukru, prázdné kalorie, aromata. Raději si např. mléčnou rýži uvařte sami a ochuťte třeba skořicí, javorovým sirupem nebo rozmixovaným lesním ovocem.

Zdrave hotove pokrmy-tabulka

(zobrazit tabulku jako pdf k uložení nebo vytisknutí)

Náš závěr: Uvařte si své vlastní hotové pokrmy! Když zrovna máte čas, uvařte víc, než potřebujete a zbytek zamrazte. Ve dnech, kdy nestíháte, můžete tyto porce rychle rozmrazit a vychutnat si své vlastní zdravé „hotovky“!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *