Jak nebýt po ránu mrzoutem – deset tipů pro lepší ranní vstávání

Někteří z nás ráno jednoduše vyskočí z postele a jsou plni života. My ranní morousové se tomu jen závistivě divíme. Tak a konec s tím! S těmito deseti tipy se značně přiblížíte tzv. ranním ptáčatům.

Jasně, že každý z nás je jiný! Proto jsou mezi námi „sovy“ a „skřivani“ – avšak na tuto skutečnost nebere ohled ani práce ani škola. Takže „sovy“, které jsou geneticky vybaveny tak, aby večer byly déle fit a ráno si naopak mohly poležet, jsou tím pádem neustále v nevýhodě. Následující tipy Vám pomohou k tomu, abyste den zahájili s větší energií a chutí do života.

1. Lepší start do nového dne začíná už předešlého večera

Dnes uleháme ve 21 hodin a zítra až v jednu v noci. Pokud chodíme spát takto nepravidelně, nejsou naše vnitřní hodiny vůbec v rovnováze. Proto je důležité, abychom si přivykli na určitý spánkový režim a ten bychom měli dodržovat i o víkendech. Tento tip je bohužel přístupný jen těm, kteří nemají práci na směny.

2. Spánek ani moc krátký, ani moc dlouhý

Únavu nezpůsobuje jen krátký nedostatečný spánek, ale i ten příliš dlouhý. Kdo pravidelně spí déle jak osm hodin, také se necítí být v lepší kondici. Přehnaně dlouhý spánek má naopak za následek zvýšené riziko nadváhy, zvýšené hladiny cholesterolu v krvi a vyšší riziko srdečních a oběhových onemocnění.

3. Vstaňme dřív, i když se nám nechce z postele

Patříte mezi ty, kteří se probudí a pak musí spěchat, protože máte málo času před odchodem do zaměstnání nebo do školy? Pak si udělejte laskavost a vstávejte zásadně o deset minut dřív. Těch několik pár minut navíc Vás zbaví této nepříjemné ranní honičky. A když k sobě budete upřímní, ten o deset minut delší spánek vás během dne také nijak nezachrání, i když jste šli večer pozdě spát.

4. Zapomeňte na opakovaně vyzvánějící budík – už žádný „šlofíček“

Dnes máme možnost nastavit si budík na opakované vyzvánění. Mezi jednotlivými vyzváněními je nám věnováno ještě dalších pět minut spánku… a pak ještě jednou pět minut… a ještě jednou. Někdo z nás nemůže na takový budíček dopustit, ba je na něm přímo závislý. Ale to není nic dobrého pro naše tělo. To se jen těžko vypořádává s hekticky přerušovaným pětiminutovým spánkem. Důsledkem toho může být, že se naopak cítíme celý den velmi unavení a vyčerpaní.
Takto naprogramovaný „šlofíček“ může mít ještě jednu nevýhodu: opakovaným vypínáním budíku si můžeme vytvořit odmítavý postoj ke vstávání. Vlastně neustále smlouváme sami se sebou a o další milostivou lhůtu spánku. To může vést k negativním pocitům ještě před samotným aktem vstávání a zvyšuje to nebezpečí, že se dostaneme do časové tísně, čímž se zbytečně uvádíme do stresu.

Jak se odnaučit tomuto zlozvyku?

Nastavte si budík na takovou dobu, kdy obvykle skutečně vstáváte, tedy na nejzazší možný okamžik. Budík si položte na úplně druhou stranu ložnice, a to proto, aby až začne budík zvonit, jste byli nuceni vstát z postele. A ještě jeden krok je důležitý. Ještě před usnutím dospějte k rozhodnutí, že při prvním zazvonění vstanete svižně a s pozitivní myšlenkou. Poslední myšlenka před usnutím je i tou první ranní – skutečně to funguje!

5. Protahujte se

Jemnější přechod ze země snů do bdělého rána nabízí následující tip: nastavte si dvoje zvonění na budíku, mezi nimiž bude dvouminutový odstup. Tuto dvouminutovou pauzu ale nevyužijte k prodloužení spánku, ale naopak k probuzení. Zahýbejte prsty u nohou, chodidly a vydatně si protáhněte celé tělo.

ranni protahovani
Ta to dělá správně: pohyb a protažení před samotným vstáváním zlepšuje prokrvení a probouzí

Toto bychom mohli odkoukat od našich psích i kočičích mazlíčků. Ti se vytahují, natahují a po každém schrupnutí se instinktivně protahují, a pak jsou připraveni k rychlému výskoku z pelíšku. Svaly i mozek se při protažení lépe prokrví a jsou tedy automaticky bdělejší.

6. Opravdu dobře vyvětrat

Kdo spí v místnosti se zavřenými okny, zná moc dobře, jak je vzduch po ránu v místnosti vydýchaný. Proto bychom měli po ránu dobře vyvětrat a zajistit našemu tělu dostatek kyslíku, který potřebujeme k tomu, abychom se vzbudili. Úplně postačí otevřít okno na pět minut.

7. Voda dodá kondici zevnitř

Během spánku přijde naše tělo až o jeden litr tekutin. Abychom ráno aktivovali látkovou výměnu, trávení a funkci ledvin, je ideální, když hned po probuzení vypijeme sklenici vlažné vody. Extra nášup energie nám zajistí i dávka jablečného octu a čajová lžička medu, které necháme rozpustit ve vodě (chutná lépe, než se může na první pohled zdát).

8. Správná snídaně je rovněž důležitá!

Snídaně by měla doplnit zásoby energie v těle, abychom byli lépe vyzbrojeni na celý den. Především zásoby sacharidů jsou ráno vyprázdněné. Než abychom je zaplnili přeslazenými cereáliemi, měli bychom sáhnout po zdravějších alternativách. Recepty a nápady pro vyváženou snídani nejdete zde: Zdravý start do nového dne: tato snídaně vám otevře oči.

9. Každý den užívejme LaVita jako zdravý základ

Zaopatřit ráno tělo všemi důležitými vitamíny, minerálními látkami a stopovými prvky, to je nejlepší základ pro úspěšný den. S LaVitou to jde obzvlášť snadno a ještě k tomu dobře chutná. Většina uživatelů si u snídaně vychutnají jednu polévkovou lžíci LaVity smíchanou s vodou stejně jako džus. Ale LaVitu lze přimíchat i do jogurtu, podmáslí nebo k müsli a chutná ve všem příjemně ovocně.

Vitamíny C, B2, B12 a B6 obsažené v koncentrátu LaVita přispívají ke snížení únavy. Železo, selen a zinek podporují imunitní systém a biotin, kyselina listová a niacin přispívají k zdravému duševnímu rozpoložení.

10. Natankujme ranní slunce

Ten, kdo chce před zaměstnáním dostat do obrátek svůj metabolismus, by si měl po snídani dopřát ranní procházku. Jedna americká studie dokazuje, že ranní světlo obzvlášť podněcuje metabolismus a látkovou přeměnu. Pokusné osoby, které absolvovaly ranní procházku, měly již po prvním týdnu menší BMI než ty osoby, které se ráno neprocházely. Tohoto pozitivního účinku dosáhneme již dvaceti až třicetiminutovou procházkou. To je dobrá zpráva i pro ranní mrzouty, protože ne všichni jsme milovníky ranního tréninku, ale jak vidno, i malá procházka může mít stejný účinek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *